digiPEERS majú počas celého obdobia v programe svojho sprievodcu – mentora, s ktorým sa pravidelne stretávajú. Vzťah mentora a mentee (teda mentorovaného digiPEER-a) podpore a vzájomnom rešpekte.
Čo robí mentor pre digiPEERS?
- spolu s mentee identifikuje jeho možnosti, teda ako intenzívne sa môže programu venovať
- pomáha stanoviť realistické ciele a očakávané prínosy – zostavenie osobného plánu
- pomáha a usmerňuje mentee pri príprave vzdelávacích aktivít
- v prípade potreby komunikuje so školou alebo vzdelávacím zariadením, kde bude digiPEER realizovať svoje aktivity
- poskytuje spätnú väzbu po realizácii minimálne dvoch vzdelávacích aktivít alebo vzdelávacích výstupov
- priebežne vyhodnocuje osobný plán spolu s mentee
- spoločne s mentee vyhodnocuje jeho pôsobenie v programe a celkové plnenie cieľov a očakávaných prínosov (pred koncom programu)
Aktívni mentori
Lucia Macaláková
Mentorka, Lektorka
Miesto pôsobenia: Trenčiansky kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Práci s mládežou sa aktívne a profesionálne venujem od roku 2014. Som lektorkou v témach kritické myslenie a mediálna gramotnosť, participácia a aktívne občianstvo a rešpektujúca komunikácia. Pri mentoringu digiPEERS mi veľmi pomáha aj dlhodobý vzdelávací program a skúsenosť s koučingom mladých ľudí.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Mentoring vnímam ako dôležitú formu podpory, tú najbližšiu a veľmi individuálnu. A má takmer hmatateľný výsledok práce: to, ako sa moji mentees posúvajú vpred, to je jednoducho radosť. Zároveň je veľkým bonusom atmosféra a vzájomná podpora všetkých členov okolo programu digiPEERS. Takže to vidím na dlho. 🙂
Andrea Cox
Mentorka, Lektorka
Pozícia: mentorka, lektorka
Miesto pôsobenia: Bratislavský kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Od roku 2017 vediem občianske združenie Digitálna inteligencia, ktoré podporuje myšlienku digitálneho občianstva. To mi dáva možnosť zúžitkovať moje predchádzajúce pracovné skúsenosti, či už z práce na Úrade vlády SR, Kancelárii Národnej rady SR alebo v Nadácii Pontis, kde som sa venovala príprave Slovenska na členstvo v EÚ či transferu skúseností z budovania demokratickej spoločnosti a právneho štátu. Som členkou medzivládneho Výboru pre predchádzanie a elimináciu rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatných foriem intolerancie.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Každý človek si zaslúži dostať šancu rozvíjať svoj potenciál. Možno sa niekto necíti sebavedomo na to, aby vystúpil pred svojimi rovesníkmi. My vytvárame príležitosti aj pre tých, ktorí sú radi lídrami, ale aj pre tých, ktorí radšej pracujú za obrazovkami počítača. Naši digiPEERS sú digitálnymi domorodcami a teší ma, že chcú svoje zručnosti, spolu s vedomosťami nadobudnutými v našom programe, sprostredkovávať aj iným. Veľkú radosť mám, keď si domovská škola nášho digiPEERa uvedomí, aký šikovný žiak, žiačka k nim chodí.
Juraj Hanuš
Mentor, Lektor
Miesto pôsobenia: Bratislavský kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Vyše 5 rokov tréner tenisu, 2 roky v Swiss Re, 3 roky v KPMG ( a teda aj 3 roky externou súčasťou digiQ 😊).
Prečo pôsobím v programe digiPEERS:
Milujem prácu s deťmi, pretože sú naša budúcnosť. Po ukončení práce ako tréner som sa našiel v lektorovaní. Mladí ľudia nás neustále inšpirujú a tak, ako my vieme poctivým odovzdávaním znalostí veľa naučiť ich, tak pri dostatočnom priestore aj oni vedia veľmi veľa naučiť nás. Ja im tento priestor chcem dať a rád k tomu budem viesť aj účastníkov programu digiPEERS - aby sa z mladých, uvedomelých a šikovných ľudí stali aj zruční lektori.
Ján Smatana
Lektor (plánovaný mentor)
Miesto pôsobenia: Prešovský kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Pôsobím ako projektový manažér, metodik, lektor a technik. Som členom viacerých expertných a pracovných skupín venujúcich sa témam neformálneho vzdelávania a práci s mládežou na regionálnej aj národnej úrovni. Od roku 2013 vyškolený ako školiteľ vzdelávacích aktivít pre problematiku nenávistného vyjadrovania a odvtedy sa zameriavam hlavne na témy kritické myslenie, bezpečne online a projektový manažment.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Uvedomujem si potenciál mladých ľudí a ich možný prínos pre spoločnosť. Skúseností, ktoré som nadobudol v mimovládnom aj biznis sektore, by som rád odovzdal ďalej a prispel tak k rozvoju spoločnosti. Program digiPEERS prepája zanietených, šikovných mladých ľudí s mentormi a lektormi, ktorí ponúkajú odborný, profesionálny a ľudský prístup, preto som rád, že môžem byť jeho súčasťou a podporovať ho na východe Slovenska.
Adrián Hudák
Mentor, Lektor
Miesto pôsobenia: Trnavský kraj, Dunajská Streda
Moje profesionálne skúsenosti:
pedagóg na plný úväzok, dobrovoľník, koordinátor ŽSR
Prečo pôsobím v programe digiPEERS:
Internet priniesol ľudstvu pokrok. Je to skvelý zdroj informácií, zábavy, socializácie. Pomohol nám prekonať vzdelávanie dištančnou formou, umožňuje zdieľať skvelé nápady a myšlienky. Bol by takmer dokonalý. Bol by, keby nemal aj takých užívateľov, ktorý ho zneužívajú. Na internete totiž vieme byť kýmkoľvek a kedykoľvek. A preto chcem napomôcť pri výchove digitálnych občanov, ktorý si budú vedomí nástrah internetu, budú pred nimi varovať ostatných, zastávať mravné stanovisko a hájiť pravdu. Aby bol internet bezpečným.
Nikolas Varga
Mentor, lektor
Miesto pôsobenia: Nitriansky kraj a Galanta
Moje profesionálne skúsenosti: Pred pár rokmi som bol len bežný mladý človek, ktorý po objavení projektov Erasmus+ a dobrovoľníctva zistil, aké je super pracovať s mladými ľuďmi. V záhadnej Transylvánii som získal veľa skúseností s prácou s mladými ľuďmi, ktorí mi dodávajú energiu a motiváciu robiť niečo prospešné. Okrem toho veľmi rád objavujem nové krajiny, kultúry a spoznávam nových ľudí.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS:
Projekt digiPEERS je pre mňa veľmi prínosný, lebo nielen, že odovzdám získané skúsenosti mladším generáciám, ale sám sa učím nové informácie o bezpečnom digitálnom svete.
Andrea Kalužová
Mentorka, Lektorka
Miesto pôsobenia: Dolný Kubín, Žilinský kraj
Moje profesionálne skúsenosti:
Ahojte! Volám sa Andrea. Som vyštudovaná ekonómka, ktorá sa neustále rada učí novým veciam, baví ma sebarozvoj a marketing. Najradšej čas trávim v prírode, na horách a na nových miestach. Po štúdiu som sa vrátila späť na rodnú Oravu, kde momentálne žijem. Venujem sa projektovému manažmentu v neziskových organizáciách.
Lucka Bafiová
Mentorka, Lektorka
Miesto pôsobenia: Prešovský kraj, Spišská Belá
Moje profesionálne skúsenosti: Po tom, čo som získala univerzitný diplom, mi prišlo ľúto a začala som chodiť do školy nanovo - no už s inými skúsenosťami a pohľadmi na svet. Ako školská psychologička som putovala chodbami základnej školy a neskôr aj osemročného gymnázia. Popri polovičnom úväzku som stále hľadala nové možnosti (seba)rozvoja. Stala som sa účastníčkou aj vedúcou v programe Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu, známej aj ako DofE. Viedla som klub Akadémie veľkých diel, ako dobrovoľníčka odlektorovala niekoľko hodín v súčinnosti s Amnesty International Slovensko. Vďaka mojej záľube navštevovať workshopy, školenia, či webináre som sa dostala do kontaktu s digiQ a odvtedy sa naše cesty pretínajú rôznymi spôsobmi - od spoluprác k priateľstvám. Teraz inšpiratívne podujatia nielen navštevujem, ale aj organizujem - ako koordinátorka vzdelávacieho centra Pôjd v Spišskej Belej.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Verím v potenciál mladých ľudí robiť svet stále lepším miestom. Mnohokrát som sa presvedčila o tom, že znalosti a odhodlanie súčasných tínedžerov niekoľkonásobne prevyšujú tie moje spred pár rokov. Obdivujem ambície, ktorými mladí žijú a rada im budem na ich ceste za svojimi cieľmi oporou. Budem dúfať v to, že niečomu aj ja priučím ich, nielen oni mňa 🙂
Katka Kašická
Mentorka, Lektorka
Miesto pôsobenia: Košický kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Práci s mládežou sa profesionálne venujem od roku 2009, kedy som začala ako lektorka a neskôr aj ako vedúca vo vlastnej tanečnej škole po dobu šiestich rokov. Dva roky som ako účastníčka leadership programu Teach for Slovakia pôsobila ako učiteľka na základnej škole. Rok som v TfS pracovala aj ako staff a na mládež som tak opäť mala pozitívny impact hoci nepriamy. V roku 2017 som sa stala aj mentorkou a vedúcou miestneho centra DofE. Od roku 2020 pracujem vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie na národnom projekte ,,Štandardy". Aktuálne tam však pracujem len na dohodu, pretože som na materskej dovolenke a venujem sa úžasnému malému mužovi.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: V mládeži vidím budúcnosť našej spoločnosti, oni sú tí, ktorí budú budovať smerovanie našej krajiny, v ktorej chcem žiť. Byť pri tom, ako sa im formujú hodnoty a pomáhať im pri napredovaní, dosahovaní svojich cieľov a získavaní nových zručností a skúseností je pre mňa výsada, za ktorú som veľmi vďačná. Okrem toho, milujem sledovať u svojich mentees ,,aha momenty", klásť otázky, nútiace k zamysleniu a meniť paradigmu nazerania na chybu, ako na niečo zlé
Mentorka, lektorka
Marta Hanečáková
Miesto pôsobenia: Stará Ľubovňa
Moje profesionálne skúsenosti:
Profesionálne sa venujem práci s deťmi a mládežou viac ako 40 rokov. Tridsať rokov som pôsobila ako riaditeľka Centra voľného času v Starej Ľubovni. Som členkou medzirezortnej pracovnej skupiny MŠVVaM, členkou pracovných skupín pre prácu s mládežou na lokálnej, národnej aj medzinárodnej úrovni. Pätnásť rokov som bola tútorkou mládežníckeho parlamentu, školiteľkou pre Národnú agentúru grantových programov EÚ Mládež, Mládež v akcií a Erasmus+, kde som sa venovala oblasti dobrovoľníctva, tímovej spolupráci, projektovému manažmentu, online nástrojom. Spolupracovala som pri príprave metodik ako napr. Prvej čítanky pre samosprávy, Správa o mládeži za roky 2014 – 2018, 2018 – 2022. Spolupodieľala som sa na mnohých projektoch podporujúcich duševné zdravie a vzdelávanie mladých ľudí. Pôsobím aj ako lektor a metodik pre vzdelávanie pracovníkov s mládežou
Prečo pôsobím v programe digiPEERS:
Najväčšou výhrou v mojom živote, okrem vlastných detí nie sú peniaze, ani úspech. Najväčšia výhra je možnosť odovzdať skúsenosti zo 40 rokov práce s mládežou. Počas týchto rokov som videla, ako sa mladí ľudia formujú, rastú a čelia výzvam, ktoré im život prináša. Bez nás dospelých, ktorí im podávajú pomocnú ruku, by to mali oveľa náročnejšie. A práve preto som sa rozhodla pôsobiť v programe digiPEERS. Vidím potrebu, aby mladí ľudia boli informovaní, zorientovaní a vedeli si vytvoriť vlastný názor. A nielen to. Musia sa naučiť diskutovať a zároveň aj tolerovať názory iných. Ako mentor aj školiteľ môžem pomôcť mladým ľuďom, aby boli pripravení čeliť svetu so sebadôverou, porozumením a hlavne aby moju podporu vnímali ako možnosť rastu a vzdelávania sa.
Neaktívni mentori
Natália Babicová
Mentorka, Lektorka
Miesto pôsobenia: Bratislavský kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Práci s mládežou sa venujem od čias, keď som ešte ja sama bola tínedžerkou - na strednej škole som stála pri zrode Mestského mládežníckeho parlamentu v Turčianskych Tepliciach, kde sme sa spolu s mojimi rovesníkmi podieľali na oživení mesta a spestrení života mladých ľudí. Svoje skúsenosti s prácou s mládežou som neskôr využila aj počas môjho letného dobrovoľníctva v Gruzínsku v rámci Európskej dobrovoľníckej služby. Počas vysokej školy som začala pôsobiť v digiQ, najprv ako dobrovoľníčka, neskôr ako lektorka a tvorkyňa obsahu na web a sociálne siete. Okrem práce v digiQ som lektorkou programu Hrdinovia internetu, ktorý funguje pod Google Slovensko a Teach for Slovakia a jeho cieľom je vzdelávať učiteľov v témach internetovej bezpečnosti a digitálneho občianstva. Okrem toho pôsobím aj v médiách ako redaktorka spravodajstva.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Baví ma energia dospievajúcich mladých ľudí, odhodlanie a sebadôvera, ktoré v sebe majú. Spomínam si, ako som počas môjho dospievania stretla zopár dospelákov, ktorí ma inšpirovali a pomohli mi dostať sa na životnú cestu, ktorou teraz kráčam. Veľmi rada by som bola takýmto človekom pre účastníkov a účastníčky nášho programu - ukazovala im možnosti, ktoré majú a stála pri ich osobnom raste. Zároveň si uvedomujem, aké je dôležité sprevádzať ich životom v online svete, ktorý nám na jednej strane prináša množstvo výhod, no na strane druhej so sebou nesie aj riziká.
Lenka Babicová
Mentorka, Lektorka
Miesto pôsobenia: Bratislavský kraj
Moje profesionálne skúsenosti:
Prvé kontakty s prácou s mládežou sa započali, keď som ako dobrovoľníčka cez program Erasmus+ realizovala voľnočasové aktivity pre deti a mládež v Holandsku a v Číne. Po týchto skúsenostiach sa vo mne ozvala túžba venovať sa práve tejto oblasti, teda rozvoju a vzdelávaniu mládeže prostredníctvom neformálneho vzdelávania. Stále som však nemala dosť ani cestovania ani práce s mládežou a tak som na tejto vlne pokračovala ešte ako dobrovoľníčka v Peru a v Kolumbii. Tieto skúsenosti mi umožnili stať sa súčasťou skvelého tímu Národnej agentúry Erasmus+ pre mládež na Slovensku. Tu som načerpala takmer 5 rokov neoceniteľných skúseností s projektovým manažmentom, neformálnym vzdelávaním a prácou s mládežou.
Mojimi hlavnými témami boli participácia mládeže a mládežnícke výmeny. Okrem toho som koordinovala mdzinárodný projekt Europe Goes Local na Slovensku, ktorý bol zameraný na budovanie a posilnenie participácie mládeže a samospráv.
Počas tohto obdobia som stretla obrovské množstvo motivovaných a zanietených mladých ľudí, zažila a videla množstvo úžasných a zmysluplných projektov. To zároveň bolo a je motiváciou pre mňa, že práca s mládežou má zmysel.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Preto, že ide o vzájomné učenie sa. My mentori/ky môžeme odovzdať to čo sme získali a zároveň môžeme čerpať novú inšpiráciu od mladých ľudí. Je skvelé poznať potreby a spôsob života mladých ľudí a na druhej strane využiť potenciál mentorstva, aby sme ich sprevádzali pri plnení ich cieľov.
Daniel Bunda
Správca stránky, Lektor, Mentor
Miesto pôsobenia: Bratislavský kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Moja cesta v práci s mládežou začínala malými krôčikmi už na základnej škole, kde som mal možnosť dať dokopy tím divadelníkov, spoluorganizovať výstup na Kojšovskú hoľu a dobrovoľničením sa podieľať na zveľadení školy a jej okolia. Neskôr na strednej škole som mal možnosť viesť chlapčenskú chodbu na internáte LEAF Academy, organizovať teambuildingy a byť mostom medzi študentmi a učiteľmi. 3 týždňová letná škola v Japonsku na naučila množstvo jemných zručností a techník neformálneho vzdelávania, ktoré som mohol využiť pri vedení Rainbow Club, teda bezpečného a prijateľného priestoru pre mladých LGBTQ+ ľudí. Rainbow Club existoval pre objavovanie históriu a rešeršovanie problematiky LGBTQ+ ľudí, zdieľanie príbehov a poradenstvo. Popri týchto aktivitách som taktiež pracoval s rómskou mládežou na školách po celom Slovensku v spolupráci s o.z. Divé Maky a Eduma a viesť mládežnícke výmeny Erazmus+. V roku 2018 som mal možnosť reprezentovať Slovensko v inklúžii a vzdelaní na pôde OSN. Dnes pôsobím ako dobrovoľný poradca pre rómske deti adoptované nerómskymi rodičmi, lektor Cyber4Kids a mentor v programe digiPEERs, moderátor sérií inšpiratívnych rozhovorov AKANA/TERAZ.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Verím v budúcnosť Slovenska, ktorá sa ukrýva v potenciáli jeho mladých ľudí. Sám som mal možnosť prejsť niekoľkými dobrovoľníckymi aktivitami, postretávať kvantum ľudí z celého sveta a učiť sa od množstva mentorov a lektorov. V škole sa mi až tak nedarilo, nebavilo ma sedieť a počúvať, vypluť a zapísať. No dobrovoľničenie bolo moje. Dalo mi možnosť vyskúšať si moje schopnosti, učiť sa hands-on na reálnych problémoch, rozvíjať môj charakter pomocou spätnej väzby od mentora, pomôcť iným a mať pozitívny dopad na svoje okolie. V programe digiPEERs si pripadám skôr ako PEER, než mentor. Mám sa od PEERs čo učiť. V programe digiPEERS pôsobím pretože by som rád pomohol našim PEERom na ich ceste k rozvoju tak, ako aj mne pomohli moji mentori.
Veronika Komárová
Mentorka, Lektorka
Miesto pôsobenia: Prešovský kraj, Košický kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Od čias štúdia som sa aktivizovala v dobrovoľníctve pre mnohé lokálne organizácie a ako dobrovoľníčka som strávila 3 mesiace v Kanade, kde som pôsobila v komunite závislých od online PC hier. Absolvovala som viacero kvalifikačných výcvikov v oblasti ľudských práv, práce s mládežou, facilitovania neformálnych vzdelávacích aktivít, poradenstva a PFA. V rámci profesionálnej praxe som pôsobila ako lektorka, expertka programov, odborná garantka a projektová manažérka sociálnych a vzdelávacích projektov.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS:
Sledujem organizáciu DigiQ od jej vzniku a som naozaj rada, že sa digitálna inteligencia a témy s ňou spojené začínajú dávať do povedomia mladých ľudí aj na Slovensku. Program DigiPEERS je najmä o mladých ľuďoch, ktorí si zaslúžia našu pozornosť. Oni sú tými, ktorí témy digitálneho občianstva, zodpovednosti a humánnosti vnášajú medzi svojich rovesníkov, a zároveň sa kedykoľvek môžu obrátiť na svojich odborných mentorov. Takáto komunita je nesmierne dôležitá a ja som nadšená, že môžem byť v programe ako mentorka. Držím DigiPEERS palce!
Lenka Mihalicová
Pozícia: mentorka, lektorka
Miesto pôsobenia: Žilinský kraj
Moje profesionálne skúsenosti: Celý svoj život sa prioritne venujem práci s mládežou na formálnej aj neformálnej úrovni. Potrebné skúsenosti som získala dlhoročnou prácou učiteľky, ale aj riaditeľky na ZŠ a SŠ, celoživotným vzdelávaním a tiež ako lektorka a trénerka v oblasti tém spoločenskovedného charakteru – multikultúrna výchova, ľudské a občianske práva, globálne vzdelávanie, soft skills, sociálno-patologické javy, tvorba projektov, základy IKT… Bola som lektorkou v národnom projekte INFOVEK, v národných projektoch Modernizácia vzdelávania na ZŠ a SŠ, KomPrax, Praktik a KOMPAS. Môj profesionálny život sa nesie v znamení spolupráce s mimovládnymi organizáciami, venovala sa neformálnemu vzdelávaniu a jeho prepájaniu s formálnym, zážitkovému a vysokoefektívnemu učeniu, kritickému mysleniu. V súčasnosti pracujem na pozícii internej expertky Národného projektu „Štandardizáciou systému poradenstva a prevencie k inklúzii a úspešnosti na trhu práce“ vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie.
Prečo pôsobím v programe digiPEERS: Občianske združenie digiQ poznám už niekoľko rokov a hneď od začiatku som bola nadšená zameraním a cieľmi, ktorým sa táto organizácia venuje. V dnešnej dobe je veľmi dôležité venovať sa témam a oblastiam, ktorými žijú naši mladí priatelia a celá naša spoločnosť, vytvoriť priestor na sebapoznanie, osobnostný rast, diskusiu, argumentáciu a vyjadrovanie vlastného názoru. Práve program digiPEERS ponúka takúto možnosť a ja som nesmierne rada, že môžem byť pri tom a svojou trochou prispieť k formovaniu úžasných mladých ľudí, ktorým záleží na svete okolo nich.